Při pátrání po dalších dobrých autorech detektivek jsem narazil na jméno Jan-Erik Fjell a rozhodl zkusit, jak píše. Začal jsem logicky první knihou toho, co už je dnes celá série. Práskačem.
Práskač přivádí na scénu postavu detektivka Antonna Brekkeho. A protože žádný moderní detektiv se neobejde bez pořádného problému, i Anton jeden má. Jsou to karty a sázení. Tím kniha i začíná, ale později to na děj kromě jedné komické zápletky nemá skoro žádný vliv. Možná v dalších dílech?
Brekke má být vyšetřovací legenda Norska, učí svůj obor i nové policisty. Jinak je to svérázné „hovado“. Přesto je těžké si k němu nějak najít cestu. Proč?
Jeho vady nebo schopnosti totiž v knize nějak moc nehrají roli katalyzátoru děje. Ten sleduje dvě křivky. Ta z minulosti se odehrává v Americe mezi mafiány a rozhodně se bude líbit všem milovníkům Kmotra, mezi které se sám počítám.
Ta druhá sleduje vraždu majitele velké průmyslové společnosti, jež proběhne poté, co sám oznámí velkou obchodní změnu, která nepotěšila většinu jeho partnerů. Podezřelých je hodně. Jak s tím ale souvisí americká linie?
Celá kniha, resp. vyšetřování, je takové prosté, jak to asi ve skutečnosti chodí. Sbírají se drobky, nic velkého se neděje, prostě mravenčí práce do doby, než přijde nějaký průlom. Fjell obdařil Brekkeho smyslem pro humor, který stojí na cynismu a drobném či větším urážení okolí.
Obě zápletky se nakonec propojí a ke cti Fjellovi je potřeba říct, že ono pojítko se mu povedlo zamaskovat dokonale a rozhodně vás překvapí. Následně kniha dostane spád a dobře vygraduje. Ale i ta závěrečná gradace je taková úsporná.
O autorovi
Jan-Erik Fjell (*1982, Fredrikstad) je norský spisovatel a rozhlasový moderátor, známý především sérií kriminálních románů s vyšetřovatelem Antonem Brekkem. Debutoval v roce 2009 románem Pus.
Fjellovy romány kombinují současné a historické dějové linie. Často také propojují norské prostředí s mezinárodními lokacemi. Fjellovy knihy vyšly ve více než 14 jazycích a prodalo se jich přes milion výtisků.